Friday, December 2, 2011

kenape aku speaking english? (haha....sekali rojak aku bg...maklumlah...ade yg xphm klu aku tulis english sepenuhnye)

ade orang kate....menyampah lak amy neh asik speaking je.....padahal hidung penyek je.....perasan omputih....kalau nk jawapan kerek dari aku...aku jawab camni...ade aku kisah....ko jeles kan xpandai speaking...cakap omputih tergagap2...so ko menyampahlah aku speaking.....
tp kalau cara berhemahnye aku kata macam neh....aku speaking sebab itu kerja aku...aku ajar budak bi...bayangkan kalau aku xpractise english aku....camne aku nak masuk kelas and ajar budak2 bahasa inggeris....amanah tu.....aku cikgu bi....so grammar kena jaga,pronounciation kene jaga..it's the same dgn cikgu bm.imagine tetibe cikgu yg ajar bm...masuk kelas tapi cakap bahasa pasar....wak lu sane....ade mak kisah sini....xbley terima kan....budak2 mesti cakap...pe cikgu neh...cakap mcm budak ribena...macam tu la gak cikgu bi....klu tetibe masuk kelas tp speaking ala2 go straight don't belok2....murid2 pun xpercaya kt cikgu......
ade pe aku guna bahasa melayu sebagai medium....bukan le bodoh sangat or belagak sangat sampai xrela guna bahasa melayu....tp bilingual individual biasenye buat code switching....sebab vocab list dalam kepala otak dah bercampur.....so main tangkap mane yg ingat je......so kadang2 tu yg jd rojak tu...buka sengaja...n bukan xrespect bahasa melayu...tp dah terbiasa....habit formation...mcm ustazah kt sekolah aku dulu..kadang melatah keluar bahasa arab..marah budak pun dalam bahasa arab la....tu baru bilingual...cube yg multilingual...lg susah nk trace vocab list.....bab2 neh orang unilingual memang rase xbest....coz diorg xpaham.....kerana mereka cuma tahu satu bahasa...n bila orang xguna bahasa yg dia tahu....mulalah tuduh macam2...mulalah kate eleh minah ni...budget best lak nak speaking2...pastu perli2...omputih la sangat...bahasa kafirun tu ko sanjung2....pe kate belajar...bukan susah...xyah la nk judge org lupe diri ke...ape ke.....xdela ko lari sebatu bile tourist tanye direction......xdela nnt ko melolong bile anak2 ko xbley compete dgn kawan2 bilingual n multilingual diorg....pastu salahkan sistem pendidikan bile anak xachieve......suroh mansuh program tu...program neh....sedangkan anak orang lain...mencanak2 naik keputusannya....
ingatlah, bahasa itu kuasa...bahasa itu jambatan untuk ke dunia luar.....ketaksuban dengan bahasa sendiri dan memperlekehkan bahasa lain sama macam duduk bawah tempurung....memang selesa dalam tu....tapi sampai bila...org luar ramai belajar bahasa melayu supaya boleh berkomunikasi dengan baik...sebab diorang tahu kepentingan belajar bahasa lain selain bahasa sendiri....kita pula dok bangga2 omputih tu cakap bahasa melayu la....duhhhh.....
Bahasa melayu tu bagus dan cantik...tp xde ape yang sempurna di dunia ni.....cube tanya penggiat bahasa melayu sendiri.....adakah dia unilinggual or bilinggual or multilinggual.....cube tanye a samad said...die pandai speaking orang putih x? prof ungku aziz...mencintai bahasa dan menguasai bahasa tu xsama....lain sama sekali....bak kata picasso....learn the rules before breaking it.......you blajar pandai2 sampai lebam...baru pk....nk guna atau x....nk ikut atau x....sekurang2nya kita ada pilihan....daripada xtau langsung...pastu dok pandang2 select kt orang....not nice....
So...lu pikirla sendri......

No comments:

Post a Comment