Sunday, September 19, 2010

apekah pilihan aku?

Ramai orang tanya...dimanakah kedudukan sebenar aku bila masuk bab politik, bab agama, bab bangsa n bab negara. Jawapan aku simple...mcm yg aku tulis kat FB...Apathetic....Ramai org kata, orang mcm aku xde pendirian...coz bg diorg untuk jd org berpendirian kita kena take side...ade aku kisah???
1st of all, klu tanye aku sape yg aku akan undi utk pilihan raya akan datang...sorry...i dun vote for parties...I'm looking at the individual....balik Ampang skang hati aku senang...jalan dah xberlubang2.....tq to ADUN bahagian Chempaka dari parti PAS....n aku sgt happy coz lift kat rumah aku...dua2 lift dah repair...n sgt cantik....tq to KERAJAAN PUSAT dari parti komponen BN....n sape aku nk undi nnt...ko pk sendri la.....
Bg aku...the rule is simple...if leader ko...yg duduk kt atas tu buat kerja betul2...n benefit die mmg dpt kt rakyat...aku sokong....I hate personal agenda....that's why aku xsuke Anwar Ibrahim...duh.....even blind people can see kot....so walaupun die mmg baik gile sekalipun...but once dia jadikan perjuangan dia tu personal...he won't get my vote...
n xkirela opposition or government...dua2 pun ade pro n cons...mcm aku...sbb aku kerja dgn kerajaan...mestilah aku kena sokong kerajaan...but klu opposition come out with something plausible n good...xdela aku condemn....coz kerajaan yg kite ade nih pun bukan maksum..or betul 100%....
Bagi aku...individuality n party is a separate matter...xsemestinya ko dari parti A...ko kene act and react mcm kebanyakan org dari golongan parti A...keberanian bersuara bila tahu ada sesuatu yang salah...that's they key to success...Lgpun dari kelakuan politician sendri pun,kite boleh observe yg die nih org yg macam mana...i mean kalau letak Khairy Jamaluddin, Mukhriz Mahathir n Nurul Izzah dalam satu lain...n push aside korg punye personal sentiment...and study the facts....the real facts about those three's contribution towards our nation...it doesn't take genius to guess it....Korang sendri tahu jawapannya kan?
Bile tgk kat TV...politician guna personal attack...main balas2 serangan...korang tak rasa menyampah ke? Tp masih ada lagi org yang mengikuti benda2 macam ni.Once again, memang la reputasi tu penting....but hilang reputasi kerana hasil kerja yg hampeh berbanding kisah personal ko yg hampeh tu lagi jahanam kot...cthnye...tgk ape jd dekat Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi....his reputation is marred due to what people say 'his inability to handle the situation'....
So...bagi aku...klu personal ko baik..tak minum arak...xmain perempuan..xmakan rasuah...tapi ko gagal melaksanakan amanah yg rakyat bagi kat ko...what's the point???? Tapi jgnla pulak kate aku xkisah politician negara aku buat benda2 keji tu....yg salah tetap salah...cume kita kena fikir kenapa kita pilih die...pasal die baik pijak semut xmati or pasal die buat kerja n jaga kebajikan kita sebagai rakyat...
Aku rasa, apa yg kurang dgn kita adalah kemampuan berfikir secara objective...bagus juga semua university mewajibkan course neh sekarang....bagus tindakan kerajaan wat macam nih setelah ramai graduan univertisy menganggur kerana kurang kemahiran mendengar, berkomunikasi dan berfikir....Dari zaman sekolah lagi...CCTS tu jd element penting dalam pembelajaran bagi melahir wholesome citizen....bukan wholesome bread....kita sekarang jarang tanye kenapa n bagaimana....kita lagi suka menerima dan menerima....kita dah malas untuk berfikir...klu boleh di-subkan pemikiran kita...dah lama kita buat....but that's not the right way...aku sendri pun kadang2 pemalas bab fikir-fikir nih....tapi ada mase, kena juga berfikir...baik dan buruk satu keputusan tuh....mcm harga petrol yg nak naik lg nih....hmmm...oleh kerana aku xterjejas sgt...xdela aku melolong kalau minyak naik....dari dulu pun aku gune ron97...n bile ron97 naik arge...aku masih ag pakai ron97....coz aku cume bwk kancil...so berapa sgt la kancil tuh makan minyak....kalau aku isi ron97 dkt shell full tank (rm 40)...seminggu bley tahan....bile pk balik....bile minyak naik...betul ke yg terjejas adelah org berpendapatan rendah....aku waktu berpendapatan rendah dulu (masa belajar), aku naik bas, aku naik LRT...klu naik motor sekalipun...pernah ke full tank smpi rm10 ag???? aku rase yg banyak terjejas adelah org yg mempunyai tangki kereta besar....lu pk la sendri...kereta besar bley beli...minyak mahal banyak bunyik....
Sebenarnya...org bukan takut pasal minyak mahal...tp after effect lepas minyak jd mahal tuh....pas harga minyak naik...mesti harga brg naik....n setiap kali tu la kerajaan jd org bodo....coz sampai sekarang diorg xbley menangani masalah pembekal n peniaga yg menaikkan barang sesuka hati...balik2 denda....klu org2 kaya nih di denda berpuluh2 ribu pun diorg boleh bayar....money is no matter for them...klu bagi denda...esok luse naik lagi la harga gule, minyak,tepung...nak cover duit bayar denda...n rakyat juga jd mangsa....
Sebenarnye jauh di sudut hati, semua rakyat mahukan kerajaan yg effective...takyah g jauh...walaupun aku berapa suka kaedah forced discipline yg kerajaan Singapore pakai...but it works......jarang dgr pemerintah kat selatan sana terlibat dalam kes rasuah....Negara boleh hancur pasal rasuah...kapitalism subur membesar dgn rasuah....Malaysia adalah negara yg semakin berpaksikan kapitalisme....sedikit demi sedikit dah ke arah itu...the rich is getting richer...the poor is getting poorer...berapa ramai la sangat org kita nih yg sanggup buat kerja amal tanpa mengharapkan balasan....klu sebab nak escape byr cukai...ramai la....
So as a conclusion, kita sebagai rakyat...kita kena tahu ape yg kita nak...bukan ape yg org rase kita nak...pasal bangsa, agama dan negara...itu semua dah ada dekat perlembagaan Malaysia...baca dan fahami balik...don't ask pointless question n don't question fixed variables....as long as it still working n won't harm you...why make a fuss???

No comments:

Post a Comment